Koningsdagthuis.nl

Hieronder een bericht van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen:

De verjaardag van onze koning is dit jaar anders dan anders. We blijven thuis en halen Koningsdag 2020 naar binnen. Op www.koningsdagthuis.nl kan iedereen online samenkomen om het oranjegevoel van Koningsdag ook nu te beleven.

Is het coronavirus niet reden om Koningsdag een jaar over te slaan? “Nee, juist in deze crisistijd hebben we behoefte aan verbondenheid. Koningsdag is hiervoor een geschikt moment,” vindt Pieter Verhoeve, voorzitter van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. “De verjaardag van de koning is ieder jaar weer een dag waar veel Nederlanders naar uitkijken. Het is een unieke dag die ons op veel manieren samenbrengt, in vreugde en verdriet. Ook dit jaar. Alleen beleven we Koningsdag dit jaar samen online op www.koningsdagthuis.nl.”

Op het platform kan iedereen delen hoe zij Koningsdag 2020 thuis vieren. Jong of oud, bekend in heel Nederland of bekend in je eigen buurt. “Speel je altijd viool op de markt? Doe dat dit jaar vanuit huis en plaats er een filmpje van op www.koningsdagthuis.nl,” roept Verhoeve op. Optredens, spelletjes, muziek: er is allemaal plaats voor op het platform. Burgemeesters kunnen mensen online in het zonnetje zetten of een toespraak houden. Alle Nederlanders kunnen deze activiteiten digitaal bijwonen. Of die activiteit nu in je buurt is of aan de andere kant van Nederland.”
Verhoeve: “We vieren Koningsdag dit jaar met traditionele en niet-traditionele elementen. We nodigen kerken uit de klokken te luiden en de mensen om thuis het Wilhelmus onder begeleiding van het Koninklijke Concertgebouworkest te zingen. En natuurlijk willen we thuis toosten op onze gezondheid en het oranjegevoel. Daar voegen we met www.koningsdagthuis.nl een digitaal platform aan toe waar we toch samen kunnen komen. Zo halen we met elkaar Koningsdag 2020 naar binnen. Oranje boven, oranje binnen. Doe mee op www.koningsdagthuis.nl.”

Het platform www.koningsdagthuis.nl is belangeloos ontwikkeld door de Oranjebond in samenwerking met SparkOptimus, Google en YouTube Nederland en Incentro.
Vanaf woensdag 22 april om 12:00 uur kan iedereen zijn of haar materiaal uploaden.